روشنفکری دینی شاید جزو معدود جریانهای فلسفی-کلامی در ایران معاصر باشد که توانسته تأثیرهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زیادی در متن جامعۀ ایران بگذارد؛ اما موافقان و مخالفانِ این جریان، بر سر کیفیت این تأثیرات اختلاف نظر دارند. برخی میگویند فعالیتهای این جریان به انحطاط فضای سیاسی و فرهنگی ایران فعلی منجر شده است و از آن سو برخی دیگر بر این عقیدهاند که بهترین راهحل بسیاری از مشکلات کشور ما، در کارهای این جریان نهفته است. اما روشنفکری دینی چیست و از کجا آمده است؟
روشنفکری دینی از حدود پنجاه سال پیش و با آثار مهدی بازرگان و علی شریعتی آغاز شد. پس از انقلاب نیز با افرادی چون عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و محسن کدیور و برخی جوانترها همچون آرش نراقی، سروش دباغ و ابوالقاسم فنایی ادامه یافته است. کارکرد روشنفکری دینی چیست؟ روشنفکری دینی قرار است کدام گره را از مشکلات جامعۀ ما باز بکند؟ اگر بخواهیم بسیار کوتاه این پرسش را جواب دهیم، پاسخ این است: «شکاف بین سنت و مدرنیته».
جامعۀ ما میراثدار سنتهایی است که این سنتها برای جامعۀ فعلی ما فوایدی دارد. فربهترینِ این سنتها نیز دین است. از طرف دیگر، ما تحت تأثیر افکار و ایدهها و سبکهای زندگی جدیدی قرار میگیریم که عموماً از غرب وارد کشور ما میشود؛ مانند دموکراسی، حقوق بشر، حقوق حیوانات، حقوق زن، حقوق اقلیتهای مذهبی، علوم مدرن، انواع تکنولوژیها و... . این دو اَبَرجهانبینی در جاهایی با هم تضاد پیدا میکنند و این تضادها در بعضی قسمتها بسیار جدی است. شاید با این توضیحات کوتاه بتوان بهتر مسألۀ روشنفکری دینی را درک کرد: «آیا میتوان اسلام را طوری فهمید که با عقلانیت و شیوۀ زیست انسان مدرن تضادی نداشته باشد؟ اگر میتوان، چگونه؟»
واضح است که پاسخ روشنفکری دینی به پرسش اول، «بله» است. یکی از مهمترین پاسخهای روشنفکری دینی به پرسش دوم این است که باید «فهممان» را از متون دینی تغییر دهیم و تا این فهم سنتی تغییر نکند، اصلاحات دروندینی رخ نخواهد داد و در نتیجه اصلاحات فرهنگی و بعضاً سیاسی نیز در جامعۀ ما با موانعی مواجه میشود. تا اینجا سعی شد که نشان داده شود روشنفکری دینی چه «است». در پایان بد نیست اشارهای داشته باشیم به این که روشنفکری دینی چه چیزهایی «نیست». در اینجا به برخی از عقاید رایج، اما نادرست در باب روشنفکری دینی اشاره میکنیم:
- روشنفکری دینی، صرفاً و فقط به آثار و پژوهشهای عبدالکریم سروش مربوط میشود.
- عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری معتقدند که قرآن صرفاً محصول خوابهای پیامبر(ص) است.
- تمامی افراد حاضر در جریان روشنفکری دینی با آرای سروش و مجتهد شبستری در باب قرآن موافق هستند.
- روشنفکری دینی در تلاش است تا مفاهیم مدرن را از دل متون دینی استخراج کند.